NUFFNANG Ads

Saturday, December 18, 2010

Sunday, November 28, 2010

Majlis Naikbuai Cucu Presiden Parts

XYL Presiden Parts sedang memotong rambut cucu kesayangan mereka pada majlis tersebut.


SIMPANG PULAI (Ipoh):


Presiden Pertubuhan Penyiar Radio Amatur Perak (Parts) 9M2 SLJ (Pak Lop) telah mengadakan majlis kenduri naikbuai dan potong jambul bagi cucu mereka di sini hari ini.

Cucu mereka adalah harmoni kepada 9W2MNR (Nabil) yang diberi nama Dhia Sharafana binti Muhammad Nabil yang telah berlangsung dalam suasana sederhana tetapi meraih.

Ramai kalangan sanak saudara dan juga rakan radio amatur sekitar Bandaraya Ipoh menghadiri majlis tersebut dan cucu ke 2 bagi Pak Lop itu.


Pak Lop bersama cucu-cucunya pada majlis berkenaan.

9W2 MNR bersama XYL dan harmoni mereka.


Thursday, November 18, 2010

Kaedah Menghafal phonetic


Ini satu kaedah untuk menghafal phonetic-Spelling untuk memudahkan diingat pada bila-bila masa.

Diantaranya, anda hendaklah membaca nomber plet kereta setiap kali dan setiap waktu apabila bertemu dengan kenderaan di jalanraya maupun di kawasan-kawasan letak kereta.

Misalnya, semasa anda memandu kenderaan dijalanraya dan ternampak kereta yang nomber plet AAG maka anda terus mengafal atau membaca mengikut phonetic ( ALPHA-ALPHA - GOLF) begitulah seterusnya..

Amalkan perbuatan ini setiap hari, insyaallah dalam tempuh 7 hari anda akan dapat menghafal phonetic dari A (Alpha ) hingga Z (Zulu).

Selamat belajar..

Wednesday, August 4, 2010

Rakan Radio Amatur Perak

9W2 VHH




9W2 SDM - 9M2 ZAE - 9W2 HKR


9W2 HBC ( kiri sekali)

Sunday, April 18, 2010

Sudahlah Beruk - 2 Kali Jadi Beruk ??



Kalau Manusia berkelakuan macam beruk dalam foto diatas tetap orang mengatakan kita " Beruk" tapi kalau beruk yang melakukan sedemikian macam mana pulak? 2 kali beruk??? :)

Thursday, April 15, 2010

ANGGOTA PRADAS BERI BANTUAN



GOMBAK: Dalam kejadian jam 2.30 pagi semalam, mangsa yang berusia 30-an menaiki lori penghantar roti terbabit dengan duduk di sebelah suaminya yang memandu kenderaan berkenaan.

Difahamkan, mangsa dan suami ketika itu dalam perjalanan ke ibu kota sebelum terbabit kemalangan berhampiran Kilometer 39.6, Lebuh raya Karak di sini.

Saksi kejadian yang juga Pegawai Unit Bantuan Kecemasan Radio Dua Hala Selangor (Peradas), Shukor Hashim, berkata beberapa minit sebelum kejadian, sebuah treler panjang mengalami kerosakan berhenti di lorong kecemasan sebelum pemandunya meletakkan tanda amaran pada belakang treler terbabit.

Namun, tidak sampai beberapa minit kemudian lori roti dipandu suami mangsa gagal mengelak sebelum merempuh sisi kiri belakang treler terbabit.




“Pelanggaran kuat itu menyebabkan bahagian kiri lori roti dinaiki mangsa hampir ‘melekat’ dan remuk menyebabkan mangsa tersepit.

“Bagaimanapun, suami mangsa yang cedera ringan berjaya keluar dari lori terbabit sebelum diberikan rawatan oleh ambulans yang dikejarkan ke tempat kejadian,” katanya.

Menurutnya, anggota bomba dan penyelamat yang tiba ke tempat kejadian beberapa minit kemudian menghadapi kesukaran mengeluarkan mangsa berikutan keadaan lori roti terbabit yang remuk dan ‘melekat’ pada bahagian belakang tre ler itu.

Sementara itu, Ketua Pasukan Balai Bomba Bentong, Pahang, Shaffai Muda ketika dihubungi berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 2.18 pagi sebelum sebuah jentera bomba dan penyelamat bersama enam anggota bergegas ke tempat kejadian.

Friday, April 9, 2010

Ikan Oh Ikan



Paparan kali ini saya kemukakan jenis-jenis ikan besar yang terdapat dipengairan serta sebagai rezeki bonus kepada penangkap dan penggemar ikan. Mungkin juga ikan ini juga sulit untuk disiang maupun memasak kerana terlalu besar.










Sunday, April 4, 2010

UCAPAN TERIMA KASIH




Saya 9W2IPT mengucapkan jutaan terima kasih kepada rakan-rakan Radio Amatur negeri Perak terutama sekitar bandaraya Ipoh yang berkesempatan mengunjungi dan menziarahi XYL saya yang terlantar di hospatal Pakar Ipoh.

Isteri saya yang dimasukan ke hospital berkenaan sejak hari khamis lepas menggalami ketumbuhan pada usus dan terpaksa melalui pembedahan dan sehingga kini masih lagi dirawat di tingkat 2, bilik 228.

Akhir kata sekali lagi saya merakamkan ucapan terima kasih kepada rakan-rakan yang telah meluangkan masa menziarahi XYL saya yang mana tahap kesihatannya sudah hampir 70 peratus sembuh.

Sunday, March 28, 2010

Hampir 200 sertai Seminar Radio Amatur Perak

(Ahli Jawatankuasa Seminar bergambar bersama tetamu majlis tersebut)


IPOH :
Hampir 200 penggemar radio amatur (RA) negeri Perak telah menghadiri Seminar Sehari " RA" di hotel Malaysia di sini hari ini.

Seminar tersebut anjuran Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) dengan kerjasama Pertubuhan Penyiar Radio Amatur Perak (Parts).

Pengerusi Parts 9M2 SLJ dalam ucapan aluannya melahirkan rasa bangga diatas penyertaan yang menggalakan dari para penggemar RA di seluruh daerah negeri ini.

Lima kertaskerja yang dibentang sepanjang seminar sehari itu iaitu; Syarat-syarat dan sukatan Peperiksaan Radio Amatur Oleh Pengarah bahagian Teknologi dan Standard SKMM, Cyberjaya Encik Ahmad Razif Ramli.

Majis penyampaian cendermata oleh Pengerisi Parts 9M2 SLJ kepada pembentang kertaskerja pada majlis tersebut.


Seminar Radio Amatur itu telah dirasmi oleh Pengarah Operasi Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia Wilayah Utara Encik Ismail Othman.

( XYL kepada 9M2 SLJ ditengah, turut menyertai seminar tersebut)


Sementara empat lagi kertaskerja tersebut ialah; Isu-isu berkaitan standard dan kelulusan teknikal peralatan radio amatur oleh Head Communication & Multimedia( section SIRIM) QAS International Sdn Bhd. Shah Alam, Selangor Puan Fauziah Fadzil - manakala kertaskerja berjudul " Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998 dan Penguatkuasaan Undang-undang dibawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 Encik Enkatesulu a/l Juval (Penolong Pengarah Jabatan Pemantauan Dan Penguatkuasaan SKMM, Cyberjaya.

Bagi kertaskerja Penguntukan Radas Radio Amatur oleh Penolong Pengarah SKMM Wilayah Utara Encik Zainol Hamid dan Pengimportan Peralatan Radio Amatur pula oleh Penolong Kanan Pengarah Kastam dan Eksais Diraja Negeri Perak Encik Terumuggam a/l Sarathee.


Para peserta yang menghadiri Seminar Sehari Radio Amatur di Hotel Malaysia hari ini.

Thursday, March 18, 2010

Moh kita buat bisnis ekspot ke New Zealand


Harga Sebatang Serai (yang baru/fresh)$3.99 = hampir-hampir $4.00 mata wang New Zealand (kira-kira RM10.00 sebatang) - fikir-fikirkanlah peluang ini.

Harga buah manggis pula $12.99 1kilogram (lebih kurang RM36.00 sekilogram) boleh tahan juga - ada siapa bercadang nak ekspot buah ni ??.


Yang ini pula buah betik yang sudah luput tarikh kegunaan juga dijual dengan harga $2.99 sebiji (RM7.00 sebiji)

Monday, March 8, 2010

Kaedah Penggunaan PC dengan Betul

Jarak diantara mata dengan monitor





Cara betul menggunakan tetikus



Gaya tangan semasa menggunakan tetikus



Cara menggunakan papan kekunci

Wednesday, March 3, 2010

INGATAN: Pelancong Malaysia yang ke Indonesia !!!



LPPOM MUI: Masih Sedikit RPH Bersertifikasi Halal

JAKARTA--Tampaknya masyarakat Indonesia, khususnya umat Muslim harus berhati-hati dalam mengkonsumsi daging yang beredar di pasaran. Pasalnya, tidak semua daging yang beredar di pasaran dapat dijamin kehalalannya. Pasalnya, baru sedikit sekali Rumah Potong hewan (RPH) yang telah bersertifikasi halal. Ini ditegaskan Direktur LPPOM MUI, Lukmanul Hakim dalam perbincangan dengan Republika di Jakarta, Ahad (7/2).

Data dari LPPOM MUI menyebutkan bahwa dari 900-an RPH yang ada di Indonesia baru 115 RPH, atau sekitar 11 persen saja yang baru mendapatkan sertifikat halal. Parahnya lagi, kebanyakan RPH yang belum bersertfikat halal adalah RPH pemerintah.

''Ini yang menjadi perhatian khusus bagi kita. Dimana Dalam hal masalah kehalalan produk pangan, RPH menempati posisi yang sangat vital. Sebab dari sinilah sumber bahan baku produk makanan berasal. Bisa dibayangkan jika sumber hulunya saja belum jelas kehalalannya, bagaimana produk olahan lainnya,'' tegas Lukmanul Hakim.

Kasus paling banyak terjadi di Indonesia akan masalah daging adalah pengoplosan daging. Pengoplosan ini dilakukan baik sebelum daging diolah maupun pada waktu pengolahan. Kasus maraknya dendeng dan abon sapi bercampur babi adalah salah satu bukti rawannya tindakan pelanggaran akan kualitas daging yang beredar di pasaran. Belum lagi kasus produk bakso bercampur daging babi maupun tikus. Dan masih banyak kasus-kasus penyimpangan produk daging lainnnya.

''Hal ini bisa terjadi sebab tidak adanyanya pengawasan dalam rantai distribusi daging,'' tegas Lukmanul. Menurutnya yang perlu dikritisi itu adalah rumah potong hewan tidak mau disertifikasi halal. Padahal keluar dari rumah potong hewan, daging-daging yang dijual di pasar-pasar justru tidak ada registrasinya, tidak ada pengawasannya,'' katanya.

Diakui Lukmanul, jika berbicara tentang RPH pemerintah, Kebijakan dinas terkait adalah salah satu pertimbangan utama. ''Terutama menyangkut kebijakan dari tingkat atas di pemerintah kota maupun kabupaten yang mengelola RPH ini. Dengan kata lain, jika kebijakan pemerintah kota belum mewajibkan pada unit RPH untuk disertifikasi halal maka RPH tersebut tidak akan disertifikasi,'' tutur Lukmanul.

Menurutnya, kondisi RPH yang sudah tidak layak juga menjadi kendala lainnya. Sebagian besar RPH merupakan peninggalan zaman penjajahan Belanda yang sudah berumur lebih dari 50 tahun dan tidak memenuhi syarat dari segi lingkungan, hygiene maupun sanitasi. Demikian halnya dengan peralatan penyembelihan, kandang ternak maupun kondisi fisik bangunan.

Ditambahkan Lukmanul, prosedur penyembelihan dan juru sembelih juga menjadi elemen yang penting dalam penerapan standar kualitas dan kehalalan di RPH. Selain karena kurangnya pengetahuan tentang cara sembelih yang benar menurut syariat Islam, juru sembelih yang sedikit juga menjadi salah satu pertimbangan.

#Admin's;
Oleh itu semua pelancong Islam dari Malaysia khasnya haruslah berhati-hati apabila mejamu selera di Indonesia....

Wednesday, February 24, 2010

Sambal Tumis Kepala Biawak ??



Apalah rasanya masakan sambal tumis kepala biawak ??? kalau diperhatikan sedap agaknya.. tapi ....... baca aja lah laporan kat bawah ini;


JASIN -- Seorang ibu muda nyaris menyediakan hidangan asam pedas kepala anak biawak untuk hidangan tengah hari apabila mendakwa sebungkus asam jawa yang baru dibelinya dipercayai mengandungi kepala haiwan itu ketika menyediakan bahan untuk memasak, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 10.15 pagi, ibu kepada dua anak itu, Noraizun Razali, 24, terkejut apabila asam jawa yang diramas dalam bekas plastik mengandungi objek keras dan kasar.

Menurut Noraizun, dia langsung tidak menyangka ketulan asam jawa itu adalah kepala haiwan berkenaan yang sepanjang lima sentimeter kerana ketika mengeluarkannya daripada plastik ia diambil dalam bentuk ketulan seperti biasa.

Bagaimanapun, katanya, ketika menggaul dan meramas asam jawa yang dicampur dengan air, baru dia perasan objek itu keras dan tidak dapat dipisahkan.

“Sekali lihat ia mempunyai muncung tajam dan saya ingatkan ia kepala ular kerana melihat keadaan kulitnya bersisik dan kelihatan giginya yang halus.

“Saya terus melepaskan objek itu dan memanggil jiran bagi memastikan apa benda yang ada dalam asam jawa berkenaan.

“Apabila mereka datang, kebanyakannya mengandaikan ia kepala ular kerana bentuk kepalanya leper dan mempunyai muncung tajam dan bentuk fizikalnya kelihatan jelas walaupun berlumuran dengan asam jawa,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Seri Kemendor, dekat sini, semalam.

Noraizun berkata, kepala haiwan berkenaan hanya dapat dilihat dengan jelas apabila ia dibasuh oleh seorang jirannya dan ketika itulah ia baru kelihatan menyerupai biawak.

Dakwanya, kulit binatang itu masih kelihatan elok walaupun bola matanya tiada lagi dan lebihan bahagian dalaman badan haiwan berkenaan yang terputus masih lagi ada.

Katanya, berdasarkan alamat pengeluar bahan makanan mentah itu ia dikeluarkan sebuah syarikat tempatan di Ipoh, Perak.

“Saya juga akan buat laporan kepada Jabatan Kesihatan (negeri) dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap syarikat yang mengeluarkan asam jawa berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Kesihatan negeri, Datuk Dr Azmi Hashim, ketika dihubungi bagi mengulas perkara itu berkata, wanita terbabit perlu membuat aduan kepada pihaknya bagi membolehkan tindakan lanjut dapat diambil.

Thursday, February 18, 2010

9W2 SUF lahirkan Ciptaan ke 2


9W2 SUF keluarkan lagi ciptaan ke 2 nya dalam usaha untuk memperlengkapkan peralatan Radio Amatur (RA) untuk kegunaan dari pelbagai sudut kepentingan.

Seperti biasa sebahagian peralatan yang digunakan adalah barangan yang dikitar semula dengan ini lebih murah disamping menghargai barangan yang terbuang.


Pada kali ini 9W2 SUF memperlengkap kemudahan peralatan RA untuk mereka yang gemar aktiviti kembara, jungle tracking dan menjelajah gunung.

Sebelum ini 9W2 SUF telah mencipta peralatan RA dengan menggunakan peralatan komputer yang diubahsuai menjadi kelengakapan lengkap untuk kegunaan di base.

Friday, February 12, 2010

Kebesaran Illahi 18sx yang dibenarkan??



Apabila Allah berkata " Jadi ..." maka akan terjadilah sesuatu yang dikehendakiNYA dari Gempa Bumi- tsunami - banjir dan sebagainya.

Begitu juga dengan foto yang saya paparkan kali ini, mengajak kita sama-sama berfikir serta menghayati kebesaran ALLAH semua yang terjadi diatas kehendaknya.



Sunday, February 7, 2010

SKMM & PARTs anjur Seminar 28 Mac




Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) bersama Pertubuhan Penyiar Radio Amatur Perak (PARTS) akan menganjurkan Seminar sehari " Radio Amatur" di Hotel Seri Malaysia pada 28Mac ini.

" Parts telah diberikan kepercayaan mengendalikan seminar tersebut oleh SKMM dengan empat kertas kerja djangka akan dibentangkan sepanjangan seminar itu yang bermula jam 9 pagi" Kata Pengerusi Parts 9M2 SLJ (Pak Lop).

Menurutnya, Selain kertas kerja daripada SKMM termasuklah dari Jabatan SIRIM, Kastam dan juga Polis Diraja Malaysia (PDRM).

" Tidak ada dikenakan sebarang bayaran penyertaan malah peserta yang hadir nanti disediakan makan dan minum serta sijil penyertaan yang dikeluarkan oleh SKMM " sambung 9M2 SLJ lagi.

Beliau berharap rakan-rakan radio amatur seluruh daerah di Perak tidak melepaskan peluang keemasan ini kerana selepas ini tidak dapat dipastikan seminar yang seumpama diadakan lagi.

Kepada Rakan Radio Amatur yang ingin menyertai seminar tersebut boleh mendaftar dari sekarang melalui;

1. 9W2 SUF 012 559 0096 (dari jam 7 pagi hingga 7 malam)

2. 9M2 SJL 012 518 7580 (dari jam 7 malam hingga 10 malam)

3. email : 9m2slj@gmail.com


Selain dari itu rakan RA boleh juga mendaftar melalui wakil daerah yang telah dilantik oleh Parts;

1. Tanjung Malim - 9W2 RND
2. Tapah - 9W2 RIP
3. Kampar - 9W2 HKR
4. Manjung - 9W2 TGA
5. Perak Tengah/Parit- 9W2 IPT
6. Kuala Kangasr - 9W2 DKL
7. Taiping - 9W2 AOC
8. Lenggong - 9W2 KBD
9. Parit Buntar - 9M2 SY
10.Grik - 9W2 MIZ
11.Pengkalan Hulu - 9W2 RBN

TARIKH TUTUP PENDAFTARAN PADA : 22.02.2010.

Menurut 9M2SLJ lagi, sempena dengan seminar sehari itu, Parts juga akan menganjurkan pameran Kegiatan Rakan-Rakan Radio Amatur dan juga Parts diperkarangan hotel seri Malaysia.

Friday, February 5, 2010

Senyum2 awal bulan Februari 2010

Senyum2 hujung minggu kali ini saya paparkan anika jenis foto yang mencuit hati kita --> ada-ada aja lee.......

Foto kat atas ciptaan bantal terkini -- > mungkin juga untuk mendapatkan mimpi-mimpi yang lebih enak dan menyeronokan.


Inilah satu-satunya peti sejuk (golkas dlm bahasa Indonesia) bersize besar didunia - nampaknya selain boleh mendinginkan minuman botol - malah sekiranya kita merasakan tubuh kita panas, bolehlah mencuba duduk dalam peti sejuk raksaksa ni... lepas itu bagitau saya apa rasanya duduk didalam tu heheheeee wakah..wakah4x.

Saya tanya pada pemuda dalam foto kat atas ni ... tidak ke sakit kepala mejunjung beteri yang besar tu..
jawab pemuda tersebut " Bio rasa sakit tak pe .. asai dapat dengo siaran RADIOKITA ..... wakah.wakah..wakah4x

Tuesday, February 2, 2010

TARIAN POCO POCO HARAM???



Sebenarnya tarian poco-poco ini berasal dari Filipina bukannya dari Indonesia. Ia ditarikan oleh masyarakat yang beragama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.

Lihatlah bagaimana pergerakannya membentuk salib. Mungkin kita tidak perasan kerana kita suka mengikut-ikut sesuatu yang baru tanpa usul periksa.

Inilah cara musuh-musuh Islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yang telah difatwakan haram kerana menyerupai agama Hindu. Cuma tarian poco-poco ini belum difatwakan haram lagi.

Marilah kita sama-sama fikirkan. kerana ianya menimbul persoalan, kenapa tarian ini dimulakan daripada kiri? Dan apa jenis senaman ini? Relevankah tarian ini, kelihatan seperti tidak siuman? Saya menyeru kepada diri anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak menarikan lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar. Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.
wallahwalam..

Friday, January 29, 2010

Sandle bertulis KALIMAH ALLAH ??



Tidaklah diketahui perbuatan menulis kalimah ALLAH ini pada tapak sandle disengaja atau sebaliknya.

Bagaimana pun tempat kalimah itu dicetak memang ditempat yang stratigek tidak ada siapa yang mengetahui atau nampak kerana ianya ditulis di tapak sebelah bawah sandle.

Harapan kita agar pihak yang berkuasa mengambil tindakan segera menyiasat dan memberkas mereka yang terbabit dengan sengaja dan boleh mencutuskan keadaan yang tidak di ingini.

(Inilah model dan jenama sandle tersebut)

( Lihat kalimah ALLAH yang dicetak di sebelah bawah sandle berkenaan)


Rujukan:
http://natasha-e1.blogspot.com/
There was an error in this gadget

Pengiklanan