NUFFNANG Ads

Monday, November 10, 2008

Mari Belajar Loghat Perlis

PERKATAAN : awat
MAKSUD : kenapa?
AYAT : Awat hang ni pelik satu macam ja…

PERKATAAN : ayaq
MAKSUD : air
AYAT : mai kita minum ayaq ais.

PERKATAAN : cheq
MAKSUD : panggilan manja utk diri sendiri atau org lain
CONTOH DIALOG:
ATOK: awat cheq jadi buat macam ni? ?(Awat awak buat mcm ni?)
CUCU: cheq pun taktau.(saya pun taktau)
???

PERKATAAN : loghat -
MAKSUD : sibuk, penyibuk
AYAT : awat yang hang dok loghat sangat nih! buat la gheja hang sendiri..

PERKATAAN : geleboq -
MAKSUD : lumpur
AYAT : ghebau Pak Din jatuh dalam geleboq kat bendang pagi tadi…

PERKATAAN : meghela -?( sebutan: me ghe la )
MAKSUD : gatai,gedik2
AYAT : awat yang hang dok meghela sangat ni?

PERKATAAN : belengaih -
MAKSUD : melekat bergetah, comot
AYAT : Ish..badan aku rasa belengaih la..nak kena pi mandi plak ni.

PERKATAAN : herot petot
MAKSUD: senget, tak teratur
AYAT : apa hang lukis ni, herot petot ja…. ~lebih kurang mcm tu la

PERKATAAN: geghek (sebutan: ge ghek)
MAKSUD: basikal
AYAT: aku pi sekolah dulu naik geghek ja.

PERKATAAN: seneghih -( sebutan: se ne ghih)
MAKSUD: selisih
AYAT: hari tu Kin seneghih dengan Kak Mimi. Tapi dia buat derrrk ja.???

PERKATAAN: ndoi
MAKSUD: buaian
AYAT: Mira sedang asyik hayun ndoi anak sedara dia.

nak tau loghat Johor?—>http://akusilentreader.blogspot.com/2008/11/tatabahasa-johor.html

http://akuadamjuni.blogspot.com/

No comments:

There was an error in this gadget

Pengiklanan